Treinreis - Reisverslag uit Cluj-Napoca, Roemenië van Lies Vreugdenhil - WaarBenJij.nu Treinreis - Reisverslag uit Cluj-Napoca, Roemenië van Lies Vreugdenhil - WaarBenJij.nu

Treinreis

Door: Joel

Blijf op de hoogte en volg Lies

26 Juli 2015 | Roemenië, Cluj-Napoca

Het volgende blogbericht is geschreven door Joel.

Wij zijn zondag aangesloten bij de groep in Cluj na een reis met de trein vanuit Nederland. We reisden een week geleden met de nachttrein van Amsterdam van naar München en daarvandaan door naar Hongarije. We bleven een paar dagen in een klein stadje op de poesta, de Europese steppe. De temperaturen stegen tot ver boven de 30 graden waar we echt even aan moesten wennen.
Een dag later dan gepland reizen we verder van Hongarije naar Roemenië, een dromerige reis over de steppe en door de bergen naar de stad die ingesloten ligt tussen de bergen: Klausenburg oftewel Cluj.
Reizen met de trein door het oosten van Europa is een heel bijzondere ervaring. De treinen zijn ouder dan we gewend zijn. De deuren kunnen bijvoorbeeld nog rijdend geopend worden bij de stations en soms zelfs staan ze tijdens de reis gewoon open. "Is dat niet een beetje gevaarlijk?" vraagt onze dochter terecht. Op de stations waar we stoppen, stappen maar enkele mensen in of uit. Een perron is er niet, maar wel altijd minstens 2 beambten. Eén met een pet en een spiegelei dat het vertrek van de trein met het bekende fluitje aankondigt. De andere is voor ons minder bekend als een reële medewerker van het spoorbedrijf: de man met de hamer. Deze loopt helemaal langs de trein om tegen de wielen een tik te geven om de remmen los te tikken.
Langs de spoorovergangen staan kleine vierkante huisjes waar eveneens een beambte met een gele vlag het passeren van de trein markeert. Daarna draait de man met een grote slinger de slagbomen over de weg weer open. In de trein is een restauratie waar we de conducteurs na gedane zaken ontspannen aan de koffie aantroffen. Zowel aan de Hongaarse zijde als aan de Roemeense zijde van de grens werden we gecontroleerd. Aan de Hongaarse douaniers waren morsige macho mannen met veel poeha. Roemenië had twee dames voor het controlewerkje aangesteld wat wel een welkom gevoel gaf.
Op het station in Cluj konden we met een taxi vrij snel en zonder problemen bij het hotel komen waar de rest van de groep al was.